Monday, December 5, 2011

kenangan lalu....flash-back

Ini saya nak cerita tentang seorang kawan lama( yang sudah arwah...Al-Fatihah buat rohnya)....
Kawan saya ni memang kawan baik...sejak form 4 kami dah berkawan...kebetulannya arwah ni mengulang di tingkatan 4 sebab masa dulu2 kalau SRP tak elok resultnya kena ambil sekali lagi..maknanya dia tua setahun saja dari saya....nak jadi cerita arwah ni kenal baik dengan arwah abang saya(Al-Fatihah)...jadi sayapun tak kisahlah kalau pada musim buah2..dia datang hantar ke rumah saya...buah durianlah selalunya...
Saya jadi rapat dengan arwah "Syed" ni masa sama-sama ikut rombongan sekolah ke Pulau Pangkor...
gambar sekadar hiasan 

arwah ni siap curi2 towel muka saya masa dalam bas nak balik....nak buat kenangan katanya...sayapun tak sempat nak kata apa-apa...nak marahpun masa tu dia dah turun dari bas...
Esoknya di sekolah hebohlah cerita tentang 'towel' pemberian saya kepada dia....sayapun naik angin sampai bergaduh-gaduh teruk...saya tak bertegur dengan dia agak lama juga...puncanya dia hebohkan cerita yang saya ini 'kekasih' dia...siap curi gambar passport saya simpan dalam dompet dia then tunjuk kat kawan2 dia...masa tu saya memang tak ada hati langsung pada dia...memang saya marah dan bergaduh lagi...
Jalan di depan MG

Kedai kereta terpakai













Masa kami sama-sama di tingkatan 5 perangai dia sudah semakin menyakitkan hati saya...tapi dia memang jenis yang tak tahu malu....asyik mengekor saya sampai saya naik rimas..tapi saya layan juga dia dengan baik...masa hari sukan tahunan sekolah dia sempatlah suruh saya doakan dia menang dalam acara 100 meter...saya buat tak tahu jer..malas nak layan permintaannya yang macam budak2..tapi lepas dia menang dia datang jumpa saya nak bagi hadiah yang dia dapat pada saya...saya tak terima( tak ingat apa alasan yang saya berikan)....memang saya tak suka betul dengan perangai dia...

sekadar hiasan
Lagipun saya tak mahu hilang fokus untuk SPM...saya memang tak layan dia sampai ke sudah....sudahnya saya dengar dia ber'couple' dengan kawan saya (juga dah arwah)...adalah satu hari saya nampak mereka berdua dengan 'daring'nya naik motor dan lalu depan saya...saya tidak pula rasa apa-apa...biarlah...tapi perasaan menyampah tu ada juga...
Lama juga saya dengar mereka berkapel-kapel...lantaklah saya peduli apa kan...saya fokus dengan SPM...kemudian saya dengar waktu exam dah semakin hampir dia dan 'kekasih' barunya itu berpisah...saya dengar cerita dari kawan2 yang tahu sedikit-sebanyak tentang 'perasaan' dia terhadap saya menyampaikan berita yang tidak sedap didengar....'kekasih' dia yang ditinggalkan telah cuba 'membunuh diri' kerana terlalu kecewa dengan sikap arwah tadi....masa itu fikiran masih mentah..tidaklah menganggap apa-apa yang besar tentang kes cubaan bunuh diri tadi...yang Si arwah ni buat selamba saja...sayapun tak faham apa kemahuan dia sebenarnya....selepas selesai SPM kami sekelas berkelah di SK berhampiran kampung halamanku...semuapun ada termasuklah arwah dan arwah juga....masa itu Si dia cuba berbaik-baik dengan saya...memang dia tidak ada kekurangannya, cuma agaknya hati saya belum terbuka untuk menerima 'cinta' monyet darinya...tapi saya tidaklah menolak kebaikannya...saya ingat lagi waktu itu dia bermain gitar dan dengan beraninya menyatakan lagu yang dinyanyikan itu ditujukan khas untuk saya...memang dia sangat berani dan terbuka...saya tunduk saja waktu dia menyanyi dan apabila saya mendongak dan pandangan kami bertemu dia sempat menggenyitkan matanya ke arah saya...saya jadi serba salah...namun pendirian saya masih belum goyah....

Pelajar-pelajar tingkatan5 SMKDMK 2011
...cerita kenangan lalu ini akan bersambung....coretan tintamerah~5 Disember 2011-9.27 malam waktu Malaysia Barat....

No comments:

Post a Comment