Friday, December 16, 2011

Apa maknanya impian?

keindahan hutan yang kini telah dicemari dek kerakusan manusia
berlaku pemanasan global
mengapa kita masih berpeluk tubuh?
habitat haiwan juga dimusnahkan
alangkah damainya pemandangan begini

setiap manusia di dunia ini hidup dengan memasang impian yang tinggi..maka berlangsunglah kehidupan itu walaupun dilanda pelbagai masalah dan halangan..tetapi atas dasar manusia yang diberikan akal kita masih mampu meneruskan kehidupan ini walaupun dengan seribu kepayahan..akal yang dianugerahi oleh Allah perlu digunakan sebaiknya demi kehidupan di dunia ini..dan seandainya kita gagal mengawal akal dan hati maka akan menyesallah di kemudian hari nanti...

setiap hari yang kita lalui akan menjadi sejarah dan kenangan setelah hari-hari itu berlalu pergi...dan setiap kesilapan yang dilakukan harus diperbetulkan agar tidak menanggung perasaan bersalah sepanjang masa..tiada manusia yang tidak melakukan kekhilafan seperti kata pepatah lama, bumi mana yang tidak ditimpa hujan dan lautan mana yang tidak bergelora?! kehidupan ini ada segalanya...namun di akhirnya nanti kita hanya mengharapkan akan sebuah kebahagiaan...di akhirat tentunya!!

dan dengan akal itu jugalah manusia menjadi berani..berani menempuh segala kemungkinan..berani menghadapi segala cabaran dan berani mendepani kesulitan dan kekecewaan..walaupun kebahagiaan itu masih jauh untuk digapai...dengan akal itu jugalah kita mampu menjadikan dunia ini berseri walaupun masih ramai manusia yang tidak menggunakan akal lantas mencemarkan dunia yang indah ini..manusia sebegitu sanggup melakukan apa sahaja demi kesenangan sementara...dunia menjadi seolah-olah padang permainan mereka..sanggup menggadaikan maruah diri malah sanggup pula menggadaikan kehidupan orang lain..

maka janganlah kita runsing dengan masalah dunia...teruskanlah kehidupan ini di landasan yang telah ditentukan oleh Allah, maka kita akan kekal selamat di jalan-Nya..Insya-Allah...
 dan gapailah segala cita dan impian...selagi nafas nadi masih berdenyut di urat darah dan selagi akal masih waras dan iman masih teguh...!!!


catatan: tinta merah memohon maaf andai coretan2 di sini menyinggung mana2 pihak di luar sana...from FL with LOVE...PEACE NO WAR!!  HIDUP PALESTIN!! SEMOGA ALLAH MEMBERIKAN KEKUATAN IMAN DAN KEKENTALAN FIZIKAL BUAT SAUDARA2KU DI SANA!!

No comments:

Post a Comment